Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor in /home3/repsih03/public_html/sites/all/modules/views/includes/view.inc on line 2421

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor in /home3/repsih03/public_html/sites/all/modules/views/includes/handlers.inc on line 733
Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor II | Psiholog Psihoterapeut Psihiatru Coach | E-psiho.ro
Inregistrare
Autentificare
Inregistreaza-te
ca Specialist si promoveaza-ti articolele, evenimentele sau joburile
Pagina de facebook e-psiho Pagina de google plus e-psiho Canalul de twitter e-psiho Canalul de youtube e-psiho Feed RSS e-psiho Adaugare la bookmark e-psiho Adaugare ca motor de cautare e-psiho
Newsletter
Processing

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor II

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor II

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor

Tehnici de manipulare a consecintelor:
A.    Metode de crestere a comportamentului – citeste mai mult
B.    Metode de stingere a comportamentului – citeste mai mult

A. a. Intarirea pozitiva (recompensa): implica prezentarea stimulilor (un obiect sau un eveniment recompensa) imediat dupa efectuarea comportamentului, fapt care creste probabilitatea reluarii acestui comportament in viitor. Astfel, se genereaza principiul conform caruia comportamentul depinde de consecintele sale.
Structura cognitiva creata este: “Daca fac comportamentul X, voi primi ceva bun.”

Se aplica cand:
1.    un nou comportament urmeaza sa fie incorporat in repertoriul copilului
2.    puterea unui comportament achizitionat descreste
3.    scaderea puterii unui comportament particular are ca efect aparitia unui raspuns indezirabil

A. b. Intarire negativa:comportamentul dezirabil este executat pentru elimina (“a te scapa”) de un stimul sau o situatie neplacuta. Nu trebuie confundata cu pedeapsa, care scade frecventa unui comportament indezirabil, in timp ce intarirea negativa creste frecventa unui comportament dezirabil.
Structura cognitiva creata este: “Daca fac comportamentul X, scap de stimulul aversiv.”

A. c. Clase de intariri:

1.    furnizate de catre altii:
•    artificiale / tangibile (intariri materiale: dulciuri, obiecte, mers la film, etc)
•    naturale/intariri sociale (atentie, imbratisari, zambete, incurajari). Atentia adultului este o intarire secundara puternica. De fapt, copiii ii intaresc, de asemenea, pe adulti. Relatia fericita parinte-copil rezulta din interactiuni de intarire mutuala. Este de dorit ca treptat sa se treaca de la intaririle artificiale la cele naturale pentru ca acestea sunt predominante in viata sociala a copilului.

2.    furnizate de catre sine:
•    tangibile (activitati lejere)
•    intangibile (apreciere de sine)

3. In functie de momentul acordarii intaririi
•    imediata
•    la un interval de timp (regulat sau neregulat)
•    dupa ce comportamentul s-a executata de un numar de ori (numar fix sau variabil)

Daca intarirea (sau pedeapsa) nu e aplicata imediat, trebuie specificata clar copilului regula de acordare a ei, pentru ca acesta sa si-o interiorizeze.In invatarea si mentinerea unui comportament este de dorit sa se avanseze treptat de la intariri artificiale (acordate de altii) si imediate la cele naturale, acordate la intervale de timp (sau numar de executii) variabile si la autointarire.

A. d. Modalitati de aplicare a intaririlor (Proceduri):

Shaping: este o intarire pozitiva aplicata gradat si cumulativ vizand acelasi comportament. Mai pe scurt, este intarirea aproximarilor spre efectuarea unui act corect. Stadiile succesive, pana la comportamentul final sunt intarite, respectand anumite criterii riguroase. Shaping-ul implica intarirea diferentiala si criterii de intarire. Pentru a incuraja copilul sa se comporte intr-un anumit fel, consilierul lucreaza in pasi succesivi, astfel incat, copilul sa se apropie tot mai mult de rezultatul  final.

Instruire discriminativa: cand dorim sa invatam un copil sa se comporte intr-un anumit mod in anumite conditii (dar nu si in altele) il ajutam sa identifice, sa diferentieze circumstantele si le intarim pe cele potrivite.

Metoda consecintelor naturale: este de fapt o intarire negativa naturala (si la propriu si la figurat) care survine atata timp cat comportamentul dezirabil nu este realizat.
Tehnica Premarck:  un comportament cu frecventa mare de aparitie (C1) trebuie precedat (conditionat) de executarea unui comportament cu frecventa mica (C2) de aparitie.

Contractul comportamental: intre parinti/consilier si copil se face o intelegere scrisa care sa stipuleze clar care sunt comportamentele tinta (responsabilitatile) ale fiecarei parti si care sunt consecintele executarii/neexecurtarii acestor comportamente. Tehnica prinde foarte bine la adolescenti.

Adaugă comentariu nou

CAPTCHA
Această întrebare este pentru a testa dacă sunteţi un vizitator uman şi pentru a preveni spam-ul automat la trimiteri.
Imagine CAPTCHA
Introdu caracterele din imagine.