Psihiatru Cristina Vata | Psiholog Psihoterapeut Psihiatru Coach | E-psiho.ro
Inregistrare
Autentificare
Inregistreaza-te
ca Specialist si promoveaza-ti articolele, evenimentele sau joburile
Pagina de facebook e-psiho Pagina de google plus e-psiho Canalul de twitter e-psiho Canalul de youtube e-psiho Feed RSS e-psiho Adaugare la bookmark e-psiho Adaugare ca motor de cautare e-psiho
Newsletter
Processing

Psihiatru Cristina Vata

INDICATIILE SI APLICATIILE CLINCE ALE TERAPIEI COGNITIV COMPORTAMENTALE – O SINTEZA A PRINCIPALELOR DATE

INDICATIILE SI APLICATIILE CLINCE ALE TERAPIEI COGNITIV COMPORTAMENTALE – O SINTEZA A PRINCIPALELOR DATE

DR. Cristina Vata
Medic primar psihiatru , Centrul Interservisan Cluj-Napoca

MODELUL TEORETIC

Medierea cognitiva – emotiile si comportamentul sunt mediate cognitiv (sunt influentate nu de evenimente, ci de semnificatiile pe care le acordam acestora);
Afirmatii fundamentale
•    Gandurile (perceptii, descrieri, inferente, evaluari, asteptari, predictii, imagini) influenteaza reactiile emotionale si comportamentale
•    Felul in care gandim poate fi schimbat

CUM SĂ DIAGNOSTICĂM DIFERITELE PROFILE ALE STIMEI DE SINE?

CUM SĂ DIAGNOSTICĂM DIFERITELE PROFILE ALE STIMEI DE SINE?

stima de sine

Vă propunem să testaţi atât stima de sine a persoanelor care vă înconjoară, cât şi pe a dvs., în funcţie de reacţiile la patru situaţii-cheie: succese, complimente, eşecuri, critici.
Observaţi (pe un număr suficient de situaţii) răspunsurile în aceste momente, revelatoare ale stabilităţii stimei de sine.

stimadesine

Stima de sine

Stima de sine

stima de sine

STIMA DE SINE – Cum sa te iubesti pe tine pentru a te intelege mai bine cu ceilalti

Dr. Cristina Vâţă
Medic primar psihiatru, Centrul medical Interservisan Cluj-Napoca

Stima de sine se bazeaza pe trei ingrediente :
-    increderea in sine
-    conceptia despre sine
-    iubirea de sine
precum si o bune dozare si relaţie intre ele.

1. IUBIREA DE SINE :
Este neconditionata in ciuda defectelor si a limitarilor, o voce interioara care ne spune ca suntem demni de iubire si respect.

-nu depinde de performanţele noastre
-nu ne fereste de suferinţă si de indecizie
- ne apară de disperare
« Soclul » stimei de sine elementul cel mai profund si cel mai intim
Depinde de « hrana afectiva » primita in copilaria noastra. Carentele iubirii de sine in practica clinică sunt cele mai dificil de
compensat. Frecvent apare o carenţa , o lipsă a iubirii de sine in tulburările de personalitate de toate felurile in care relaţionarea  cu
ceilalţi este deficitară  si orice relaţie se indreaptă spre conflict si/sau esec.

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor

 

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor

Dr. Cristina Vậţă
Medic primar psihiatru
Centrul medical universitar Interservisan Cluj-Napoca

PARADIGMA COMPORTAMENTALA PRIN PRISMA PSIHOLOGIEI COGNITIVE

Conform paradigmei cognitive nivelele neurofiziologic, cognitiv, comportamental si subiectiv se influenteaza si se “construiesc” sau determina reciproc.
Asa cum executam un comportament pentru ca avem anumite structuri cognitive, constiente sau nu, care determina acel comportament, si comportamentele noastre determina aparitia unor structuri cognitive.
Aceasta este ideea pe care trebuie sa o avem in vedere cand vorbim de tehnicile comportamentale.
Interventia la nivel comportamental are in vedere urmatoarele:

I. Orice comportament este determinat de prelucrari informationale amorsate de stimuli (interni sau externi) si mentinut de consecintele sale.
Pentru a modifica un comportament deci, este nevoie sa intervenim la nivelul antecedentelor si consecintelor sale.

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor II

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor II

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor

Tehnici de manipulare a consecintelor:
A.    Metode de crestere a comportamentului – citeste mai mult
B.    Metode de stingere a comportamentului – citeste mai mult

A. a. Intarirea pozitiva (recompensa): implica prezentarea stimulilor (un obiect sau un eveniment recompensa) imediat dupa efectuarea comportamentului, fapt care creste probabilitatea reluarii acestui comportament in viitor. Astfel, se genereaza principiul conform caruia comportamentul depinde de consecintele sale.
Structura cognitiva creata este: “Daca fac comportamentul X, voi primi ceva bun.”

Se aplica cand:
1.    un nou comportament urmeaza sa fie incorporat in repertoriul copilului
2.    puterea unui comportament achizitionat descreste
3.    scaderea puterii unui comportament particular are ca efect aparitia unui raspuns indezirabil

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor III

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor III

Tehnicile comportamentale in consilierea si terapia copiilor si adolescentilor

Tehnici de manipulare a consecintelor:
A.    Metode de crestere a comportamentului – citeste mai mult
B.    Metode de stingere a comportamentului
– citeste mai mult

B. Metode de reducere a comportamentului

B. a. Stingerea/Extinctia: copilul nu primeste nici o recompensa pentru comportamentul indezirabil, adica, se opreste intarirea de genul aprobarii sau a atentiei. Succesul stingerii consta in eliminarea comportamentului din repertoriul copilului. Este o procedura prin care intarirea care urma comportamentului operant este eliminata. Trebuie sa fim atenti ca intarirea sa nu fie de fapt alta decat cea “suspendata” de noi. De semenea, trebuie sa atentionam parintii, profesorii sau clientul ca in prima faza comportamentul va creste ca vrecventa si intensitate si doar apoi va scadea, iar cel in cauza trebuie sa fie consecvent pana la capat, altfel intareste in continuare comportamentul indezirabil.