Identificarea creativitatii este o premisa pentru anticiparea actiunii de educare a ei. Factorii inhibanti pentru creativitate pot fi diferentiati pentru toate cele patru fatete de fond ale creativitatii: personalitate, proces, produs, climat creativitate. Unele blocaje, prin reversul lor se pot transforma in stimulenti.
Factorii care pot bloca creativitatea, pot fi:
Blocajele culturale(A.Cosmovici,1996,E.P.Torance,1971)
Conformismul:se refera la dorinta oamenilor ca toti cetatenii sa se poata sa gandeasca la fel. Cei cu idei si comportamente neobisnuite sunt dezaprobati si priviti cu suspiciune,atitudine care ii descurajeaza si implicit ii inhiba atitudinele creative;
Influenta nefasta a prejudecatilor existente la un moment dat in societate;
Atitudinea descurajatoare practicata de corpul didactic la adresa spiritului interogativ natural al oamenilor;
Tendinta de a se complace strict in limitele stipulate de sexul caruia ii apartine,cu refuzul caracteristicilor si rolurilor specifice celuilalt sex;
Practicarea falsei disjunctii dintre munca si joc;
Obsesia activitatilor contra cronometru;
Prejudecata raritatii indivizilor superior dotati;
Supraestimarea aparentelor.