
INDICATIILE SI APLICATIILE CLINCE ALE TERAPIEI COGNITIV COMPORTAMENTALE – O SINTEZA A PRINCIPALELOR DATE
INDICATIILE SI APLICATIILE CLINCE ALE TERAPIEI COGNITIV COMPORTAMENTALE – O SINTEZA A PRINCIPALELOR DATE

DR. Cristina Vata
Medic primar psihiatru , Centrul Interservisan Cluj-Napoca
MODELUL TEORETIC
Medierea cognitiva – emotiile si comportamentul sunt mediate cognitiv (sunt influentate nu de evenimente, ci de semnificatiile pe care le acordam acestora);
Afirmatii fundamentale
• Gandurile (perceptii, descrieri, inferente, evaluari, asteptari, predictii, imagini) influenteaza reactiile emotionale si comportamentale
• Felul in care gandim poate fi schimbat
Structuri cognitive:
• Scheme: structuri mentale care contin convingerile, asumptiile, regulile; variaza ca si grad de constientizare, importanta, centralitate, relevanta, permeabilitate, flexibilitate, modificabilitate, ;
• Convingeri, asumptii, reguli constructive: pot fi verbalizate, pot fi sub control constient, orientate pe scop, flexibile, permeabile, modificabile, elaborate
• Convingeri, asumptii, reguli primare: inconstiente, foarte greu de verbalizat, rigide, neelaborate
• Convingeri, asumptii neconditionale: cunostinte implicite, tacite despre sine si lume; formate in copilarie sau in urma unor evenimente traumatice
• Convingeri, asumptii conditionale: de tipul “daca …atunci” (scenarii personale)
• Clusteri de scheme: asocierea mai multor scheme si convingeri intr-o viziune asupra lumii, propriei persoanei si asupra celorlalti
• Ganduri: imagini, asteptari, predictii, atributii, autoafirmatii, descrieri, inferente, evaluari, intepretari; automate (preconstiente) sau neautomate (discurs mental)
Procese cognitive:
• La nivelul atentiei, memoriei
• Erori logice: inferente arbitrare, catastrofizare, comparatie, gandire dihotomica, minimizarea aspectelor pozitive, maximizarea aspectelor negative, rationament emotional, prezicerea viitorului, etichetarea, citirea mintii altor persoane, suprageneralizarea, personalizarea, selectare arbitrara, afirmatiile de necesitate (trebuie)
Strategii: de evitare, mentinere sau compensare a temelor din schemele cognitive; strategii de combatere, contracarare, detasare de gindurile negative; cognitive, comportamentale
Vulnerabilitate cognitiva: structuri si procese cognitive, de adancime, de suprafata, structurale, functionale; continut specific sau general (depresie – tema pierderii; anxietate – tema amenintarii)
Diateza stres-vulnerabilitate:
• vulnerabilitate fara stres (simptome preclinice, functionare suboptima, probleme de personalitate, trasaturi accentuate)
• stres fara vulnerabilitate (distres fara simptome clinice, fara reactii dezadaptative)
• stres cu vulnerabilitate (simptome clinice, tb psihiatrice)
• fara stres si fara vulnerabilitate specifica sau generala – in limitele normalului
Procesul de manifestare a vulnerabilitatii: schema latenta cu influente minore, preclinice, la nivel de stil de personalitate => activarea unei schemei de anumiti stimului specifici => activarea clusterului de scheme => faza oscilatorie intre diferite scheme si clusteri =>dominanta clusterului => autonomizarea clusterului
1. MODELUL TERAPEUTIC
Conceptualizarea trebuie sa fie cognitiva, tehnicile pot fi eclectice
Asumptie: corectarea modului de gandire conduce la imbunatatirea starii afective si a functionarii
Obiective:
• reducerea simptomelor specifice
• reducerea comportamentelor
• modificarea patternului de gandire
• schemele pot fi nuantate, reconstruite, inlocuite, reinterpretate, camuflate, controlate
Caracteristici ale terapiei cognitive:
• Structurata ca proces si ca sedinta
• Orientata pe acum si pe probleme specifice
• Orientata pe scopuri
• Orientata pe actiune
• Limitata ca timp
• Colaborativa
• Empirica
• Directiva
• Educativa
• Orientata pe dezvoltare de strategii, abilitati, comportamente si mod de a gandi
Angajare&implicare – formarea relatiei terapeutice, educarea, motivarea, anagajamentul fata de probleme si obiective, crearea planului terapeutic -
Identificarea patternurilor&invatare&dezvoltare de abilitati – descoperirea patternurilor de ganduri si comportamente disfunctionale si functionale
Consolidarea – aplicarea noilor abilitati in situatiile cotidiene, inlocuire constructiva a patternurilor din trecut, internalizarea noilor modalitati de gindire si comportament
Asumptii ascunse:
• clientii au cu totii acces la propriile ginduri, emotii;
• ei le pot identifica si le pot mai ales verbaliza corect;
• clientul este capabil si motivat pentru asumarea schimbarii;
• este capabil sa dezvolte cu ajutor minim o relatie de colaborare;
• clientul nu are agenda sau nevoi ascunse;
• relatia terapeutica este secundara tehnicii
• schemele si convingerile mai de adincime pot fi schimbate doar prin analiza logica, analize empirice si experimente comportamentale
2. MECANISME TERAPEUTICE
Invatarea in situatii emotionale! (Crearea sau descoperirea situatiilor emotionale in cadrul sedintei, Modificare live, Invatare accelerata in situatii neobisnuite)
“Doing more than talking”
Designul si realizarea temelor
Relatia colaborativa
Formularea cazului
Modificarea elementelor cognitive
Aderenta la interventie – respectarea prescriptiilor
Competenta in livrarea interventiei – judecata si decizii terapeutice privind strategiile, tehniciile optime, momentul interventiei
3. RELATIA TERAPEUTICA
Relatie colaborativa – egalitate, lucru in echipa, decizii comune, explicarea procesului, absenta unor procese paralele, implicarea pacientului
Alianta tp in CT este data de acordul asupra sarcinilor si obiectivelor si de calitatea legatura afective (bond).
• Importanta potrivirii, prezentarii, justificarii, sustinerii, negocierii obiectivelor si a sarcinilor.
• Importanta increderii si acceptarii, neactivarii rezistentelor, empatiei, mai ales in cadrul explorarii cognitive si al modificarii cognitive
• Importanta atentiei la markeri interpersonali ai clientului sau ai terapeutului
4. TEHNICI COGNITIV-COMPORTAMENTALE
Tehnici comportamentale:
• Rezolvarea de probleme
• Sarcinile graduale (activitati impartite in subactivitati)
• Monitorizarea activitatii (activitate, emotie, master/placere)
• Programarea activitatii (activare comportamentala)
• Expunere in vivo, in imaginatie
• Desensibilizare
• Preventia raspunsului
• Managementul contingentelor
• Modelare
• Tehnici de relaxare
• Experimente comportamentale
Tehnici cognitive
• Identificarea gandurilor
• Inregistrarea gandurilor
• Identificarea erorilor
• Identificarea convingerilor
• Identificarea schemelor
• Descoperirea ghidata
• Analizarea gandurilor, convingerilor, erorilor
• Cautarea de alternative
• Disputarea gindurilor, convingerilor
• Coping card
• Exercitii imaginare
• Dezvoltarea unor patternuri mai functionale de gindire
• Continumul cognitiv
• Monitorizarea actiunii schemelor
• Invatarea recunoasterii informatiilor care disconfirma schema
• Examinarea dezvoltarii schemei
Intrebari de chestionare a gindurilor:
• Care sunt dovezile pro si contra?
• Care ar fi alte explicatii alternative?
• Care ar gindi o persoana care nu are aceasta problema?
• Daca altcineva ar fi in locul meu ce i as spune?
• Care este efectul acestor ganduri asupra mea?
• Este acest gind logic? Realist? Rational? Bazat pe realitate?
• Care sunt erorile pe care le fac?
• Cum as putea gindi altfel?
• Care sunt avantajele si dezavantajele acestui gind?
Alte tehnici:
• Emotionale: tehnici de reglare a emotiilor prin distragere, controlul respiratiei, cautarea suportului, activitati de relaxare; tehnici de acceptare a emotiilor negative si de tolerare a lor
• Interpersonale: rezolvare probleme interpersonale, dezvoltarea abilitatilor sociale si de relationare, dezvoltarea asertivitatii
• Experientiale: joc de rol, imagerie, reexperientiere, tehnici dramatice
• Transferentiale : analiza transfer-contratransfer
STRUCTURA SEDINTEI:
• evaluarea dispozitie
• legatura cu sedinta anterioara
• stabilirea agendei
• discutarea problemelor de pe agenda (problema, identificare ginduri, modificare ginduri)
• stabilirea temelor
• sumarizare
• feedback
5. PROFILUL PERSOANELOR POTRIVITE
Pentru formele scurte, clasice:
• Durata problemelor – recenta, situationala, sub 2 ani
• Severitatea problemelor – cat din resursele extra si intra terapie sunt afectate (pentru a putea realiza temele, pentru a putea sustine schimbarea)
• Complexitatea (simptome precise, circumscrise)
• Istoria interpersonala – pentru crearea rapida a aliantei terapeutice (fara istoric de abuzz, neglijenta, violenta)
• Caracteristici ale persoanei: pregatita pentru schimbare, motivata pt schimbare, capabila sa isi identifice gandurile, are suport social si economice, disponibilitatea pentru realizarea temelor,
CONTRAINDICATII ALE TERAPIEI COGNITIVE
• Persoanele cu risc pentru regresie si decompensare in stituatii de stres,
• Persoane care nu ar tolera escaladarea unor simptome
• Persoane care au nevoie de abordarea treptata a conflictelor dinamice
6. TULBURARI IN CARE ESTE RECOMANDATA
Formele scurte: (<20 sed)
• Probleme de adaptare,
• Atac de panica necomplicat
• Agorafobie necomplicata
• Fobie sociala necomplicata
• Tulb somatice simple
Forme medii: (20 – 40 sed)
• Depresie unipolara
• Anxietate generalizata
• PTSD necomplicat
• OCD necomplicat
• Tulb alimentare
• Consum de substante
• Tulb somatice
• Tulb bipolare si schizo (ca tratament adjuvant pt medicatia psihiatrica!)
• Probleme maritale
• Controlul furiei
Formele lungi: (<50 sed)
• tulb de personalitate borderline (DBT – Linehan)
• anxietate, depresie complicate, cronice, recurente (existentiale, cronice – cu elemente de tip interpersonal, existential, dinamic, psihodramatic – Mindfulness, CBASP, ACT )
• tulb de personalitate (Young, Safran&Segal, ACT)
7. COMPETENTE PENTRU TCC
• Psihoeducatie
• Planificare si structurare a sedintei
• Utilizarea eficienta a timpului
• Stabilirea liste de probleme si a obiectivelor
• Stabilirea relatiei de colaborare
• Provocarea feedbackului din partea clientului (in special legat de intelegere, colaborare si lucrul pe emotii intraterapeutic)
• Implicare activa a clientului in terapie
• Identificarea acurata a gindurilor relevante
• Exprimarea continutului schemelor sau convingerilor pe intelesul clientului
• Focalizarea pe cognitii specifice relevante pt problema de baza
• Explorare dirijata
• Disputarea cognitiilor
• Aplicarea tehnicilor cognitive
• Stabilirea, negocierea si verificarea temelor pentru acasa
8. CRITICI TCC
Acuze:
• Focalizare excesiva pe tehnica (ignorarea relatiei terapeutice)
• Focalizare excesiva pe probleme fragmentare (Ignorarea persoanei clientului)
• Focalizare excesiva pe probleme bine definite (simptome clinice si nu probleme mai vagi, existentiale)
• Focalizare excesiva pe rezolvare, remediere (si mai putin pe deyvoltare, crestere)
• Focalizare excesiva pe prezent (ignorarea trecutului)
• Ignorarea aspectelor dinamice
Acest articol nu poate fi preluat fara acordul nostru.
Adaugă comentariu nou