Accidentele în transporturile feroviare | Psiholog Psihoterapeut Psihiatru Coach | E-psiho.ro
Inregistrare
Autentificare
Inregistreaza-te
ca Specialist si promoveaza-ti articolele, evenimentele sau joburile
Pagina de facebook e-psiho Pagina de google plus e-psiho Canalul de twitter e-psiho Canalul de youtube e-psiho Feed RSS e-psiho Adaugare la bookmark e-psiho Adaugare ca motor de cautare e-psiho
Newsletter
Processing

Accidentele în transporturile feroviare

Accidentele în transporturile feroviare

 

Structura specifică şi modul de funcţionare a sistemului feroviar imprima accidentelor de circulaţie unele particularităţi printre care menţionăm amploarea efectului (coliziuni, deraieri, acostări) în raport cu accidentele de muncă, numărul de factori de natură diversă, decalaţi în timp, care intervin în declanşarea acestora, precum şi caracterul lor colectiv.
Investigaţiile efectuate de către psihologii feroviari în ultimele decenii, privind accidentele produse în circulaţia trenurilor şi la manevră, au dus la o cunoaştere mai aprofundată a cauzelor psihice. Astfel, o serie de cercetări efectuate de Oesterom (1963), Davis (1965), Leplat şi Cuny (1966), se referă la greşelile produse de paznicii de barieră, mecanicii de locomotivă şi partidele de manevră. Studiind individul în raport cu situaţia periculoasă s-a constatat că erorile în detectarea semnalelor semnificative se datoresc unei “false ipoteze”, care apare pe fondul unor operaţii de rutină, stereotipiei comunicaţiilor în cadrul echipelor, incompatibilităţii între semnale şi reacţii, cât şi a factorilor motivaţionali neadecvaţi. Analizând cauzele percepţiei incorecte a semnalelor de către mecanic, Scorogobatov (1966) a constatat că acest fenomen se datorează fluctuaţiei atenţiei, oboselii provocate de monotonia semnalizarii, informaţiei excesive care trebuie să fie receptionată pe canalul vizual, precum şi organizării defectuoase a programului de lucru.
În consecinţă, accidentul în transportul feroviar este o formă de dezorganizare a sistemului de lucru, care survine datorită coincidenţei pe un anumit spaţiu şi într-o anumită perioadă de timp a unor condiţii şi cauze (interne şi externe), cu sens negativ (disfuncţii tehnice, organizatorice, deficienţe psihice), simultan cu funcţionarea defectuoasă sau nefuncţionarea circuitelor de reglare cu rol compensator.

Citeste mai mult:

Acest articol nu poate fi preluat fara acordul nostru.

Adaugă comentariu nou

CAPTCHA
Această întrebare este pentru a testa dacă sunteţi un vizitator uman şi pentru a preveni spam-ul automat la trimiteri.
Imagine CAPTCHA
Introdu caracterele din imagine.