Cum sa devii lider | Psiholog Psihoterapeut Psihiatru Coach | E-psiho.ro
Inregistrare
Autentificare
Inregistreaza-te
ca Specialist si promoveaza-ti articolele, evenimentele sau joburile
Pagina de facebook e-psiho Pagina de google plus e-psiho Canalul de twitter e-psiho Canalul de youtube e-psiho Feed RSS e-psiho Adaugare la bookmark e-psiho Adaugare ca motor de cautare e-psiho
Newsletter
Processing

Cum sa devii lider

Cum sa devii lider

V-ati intrebat vreodata ce inseamna o conducere eficienta, de succes, in ce fel influenteaza aceasta performantele unei organizatii si motivatia?

Leadership-ul si implicatiile sale

Exista trei tipuri de stiluri de conducere: de ordin tranzactional, transformational si non-leadership. Stilul tranzactional se refera la utilizarea de recompense pe o baza de schimb (angajatul este platit sau recunoscut in momentul atingerii standardelor de performanta), iar liderul se asigura ca va fi mereu informat cand lucrurile nu merg bine, intervenind atunci cand este cazul. Stilul tranzactional a fost asociat cu stilul traditional de a conduce: esti platit sa-ti faci treaba si fa-o bine pentru ca altfel.... Stilul transformational se bazeaza pe charisma, farmecul liderului, pe inspiratia, capacitatea acestuia de a stimula din punct de vedere intelectual, cat si de capacitatea de a oferi apreciere individuala. Acest stil combina valori si asteptari, orientari din punct de vedere al scopurilor si recunoastere a necesitatilor. Acest stil functioneaza pe baza de interiorizari si identificari. Oamenii nu-si indeplinesc sarcinile numai pentru ca sunt platiti pentru asta, ci o fac si dintr-un simt al mandriei, disponibilitatii si constientizarii misiunii organizatiei. In cazul stilului non-leadership, ce mai este denumit si stilul laissez-faire, liderul nu este implicat in procesele organizatiei, necomunicand cu aceasta. Acest stil produce haos. Liderul acestui tip poate detine o pozitie oficiala de conducere in cadrul organizatiei, insa nu indeplineste nici una dintre sarcinile caracteristice stilurilor transformational si tranzactional (daca lucrati in cadrul unei astfel de organizatii, cautati-va un alt loc de munca). Una din modalitatile prin care puteti identifica un astfel de lider este prin a observa daca acesta evita luarea de decizii, este absent atunci cand este nevoie de el, nu adopta nici o pozitie cu privire la diverse subiecte, nu poate fi gasit cand sunt probleme, etc. Cercetatorii considera ca stilul transformational este superior celui tranzactional. O combinatie intre cele doua este de dorit. In acelasi timp, stilul transformational si cel non-leadership sunt considerate drept opuse. Stilul tranzactional produce rezultate medii, in timp ce cel transformational este caracterizat de rezultate superioare. In timp ce un lider de tip tranzactional are angajati relativ multumiti ce-l considera pe acesta drept relativ eficient, fiind dispusi sa depuna eforturi suplimentare pentru a atinge scopurile organizatiei, liderul de tip transformational dispune de angajati extrem de satisfacuti ce-si considera liderul drept foarte eficient si care sunt dispusi sa depuna toate eforturile necesare pentru a atinge scopurile organizatiei. Daca sunteti liderul unei organizatii, ganditi-va ce fel de lider sunteti. V-ati intrebat vreodata de ce lucrurile stau asa cum stau si ce puteti face pentru a le schimba? V-ati intrebat in mod repetat ce-i determina pe subordonatii dumneavoastra sa obtina performante bune sau ce-i impiedica sa obtina astfel de performante? Sunteti poate surprins ca plata pe care o primeste un angajat nu reprezinta factorul ce ofera cea mai importanta motivare in afaceri? Excelenta si succesul in cadrul unei organizatii nu sunt foarte strans legate de bani. Banii conteaza, insa numai un stil bazat pe valori, inspiratie, curaj si caracter poate impinge o echipa in directia dorita. In acest context, studiile au aratat ca oamenii prefera sa munceasca pentru mai putini bani, dar in cadrul unor companii care pun pret pe talentul si cunostintele lor si in care se simt recunoscuti si rasplatiti, nu numai din punct de vedere material. Aceste organizatii au o cultura, o filosofie si o comunicare sanatoasa atragandu-ipe cei mai buni angajati pe care-i ofera piata. Acum, trebuie sa va ganditi daca sistemul dumneavoastra de convingeri va ajuta sa obtineti rezultate extraordinare. Exista un alt rezultat al cercetarii care este demn de a fi mentionat si interpretat din punct de vedere practic. Angajatii care au salarii mici, ceea ce inseamna practic fie ca sunt la inceput, fie ca se afla in pozitii inferioare, considera liderul de tip laissez-faire. Ce inseamna acest lucru pentru dumneavoastra ca lider? Din moment ce un lider de tip laissez-faire produce haos, dumneavoasta ca lider trebuie sa acordati o atentie speciala celor ce fie nu au o experienta profesionala suficienta sau datorita naturii muncii pe care o depun nu sunt in pozitia de a lua decizii, avand nevoie ca cineva sa le spuna ce se asteapta de la ei. Cei cu salarii foarte mari, si anume cei aflati in pozitii superioare, sau cei cu experienta, au avut o perspectiva diferita asupra liderului lor. Astfel, liderul nu era considerat de tip laissez-faire pentru ca acestia nu aveau nevoie sa li se spuna ce au de facut, bucurandu-se de independenta. Cu siguranta ati observat unele dintre fenomenele discutate aici in cadrul organizatiei dumneavoastra, dar nu ati stiut cu ce au legatura sau ce inteles au. Acum, va puteti lansa propriile observatii pe care sa le analizati si dezbateti.

Adaugă comentariu nou

CAPTCHA
Această întrebare este pentru a testa dacă sunteţi un vizitator uman şi pentru a preveni spam-ul automat la trimiteri.
Imagine CAPTCHA
Introdu caracterele din imagine.